"Point of sale (also called POS or checkout) is the place where a retail transaction is completed. It is the point at which a customer makes a payment to the merchant in exchange for goods."
Begitulah kata En (Wiki) Pediaaa. Dalam erti kata lain, POS ni tempat yang pembeli sah membeli barang dan penjual sah menjual barang tersebut. Dalam apa2 urusniaga pembelian, ini adalah perkara yang paling penting. Sebab kalau takde POINT OF SALE. Takdelah SALE nye, ye dak?
Dulu masa kerja kat Starbucks, kitorang selalu diingatkan untuk senyum, create conversation, suggestive selling, thank the customers dan tunjukkan ke tempat seterusnya yang diorang kene pergi untuk amek air. Kenapa? Penting sangat ke benda2 remeh di atas ni? Meh saya elaborate sikit :
Pernah tak korang lalu depan kedai, pastu nampak salesgirl muka kelat pastu korang tak jadi nak masuk walaupun ade baju liplap-liplap tengah memanggil2 kat dalam kedai tu? Ha...sebab tu lah. Orang kata senyum tu kan sedekah. Sedekah membawa barakah. :)
Create conversation
So kalau dah senyum, customer dah masuk, takkan nak jadik macam patung pulak kan? Bermesralah sikit. Kalau regular customer, boleh lah tanya macam "Ape khabar kak? Banyak shopping nampak? Nak minum ape harini?". Atau kalau first time customer, agak2 dah takde idea creative, boleh lah guna ayat cliche "Hi, how can I help you, Ma'am?"
Suggestive selling
Selalunye customer order Tall Latte, kite akan tanya, tak nak amek Grande ke, seringgit je beza. Kalau ada yang tak tau, Tall is the smallest size (dulu ade lagi kecik, Short), pastu Grande is the medium and Venti is the largest drink size kat Starbucks. Sometimes customer akan cakap "Oh ye ke? Okla, amek Grande." Lepas tu pulak, akan tanya, "Tak nak try our English Scone?" "Sedap ke?" "My favourite. Kalau panaskan lagi sedap" "Oklah, give me one". Itu je. Suggest je. Bukan tipu pun. Lagi2 kalau kita suggest benda yang kita suke, lagi orang akan percaya & teringin nak beli.
Thank them
Dalam apa2 urusniaga pun, mesti kita akan cakap 'Terima kasih' kat customer kan? Kalau orang masuk kedai tak beli apa2 pun, kite still akan berterima kasih sebab sudi datang jenguk kedai. :)
End the transaction
Last sekali lepas dah selesai buat bayaran, ni specifically kalau kat Starbucks lah yer, person at the POS akan direct customers to the expediter, tempat untuk menunggu & mengambil order. Jadi customer tau lah apa dia kena buat untuk terima pesanan tadi. Dah dapat minuman & makanan yang dihajati, barulah selesai transaksi jual-beli tersebut.
Nak beli barang je kan? Apa yang susah sangat nak kena bersistematik senyum & upsell segala bagai? Inilah yang ramai peniaga tak tau. Atau tak nak ambil tahu. Zaman sekarang, ramai orang nak dan dah berniaga pun. Alhamdulillah. Online, offline, semua ada. Tapi tak ramai yang boleh maintain business nya. Sebab apa? Takde etika dan adab ketika berjual beli. Mentang2 berniaga online, customer tak nampak muka kita, cume nampak profile pic yang konon2 ceria tu je, kite pun buat endah tak endah je bila ade orang nak order. Eh, KITE ke? Bukan saya lah kot. 'Kite' mewakili 'penjual'. Ehem, hehe. Ada sesetengah penjual mempunyai sikap memburuk2kan pembeli, macam update kat status "Eh, orang ni tak reti2 ke nak bayar. Berapa kali PM, call tak angkat". Contoh je la tu. Memang ada. Sebagai penjual, tak kiralah online / offline, kita kena selalu hormat pembeli, dan juga pesaing kita sekalipun. Paling utama, SENYUM! Masa nak reply e-mail / PM, senyum je. Insya Allah akan affect penulisan & penyampaian kita tu jadi elok belaka. Lebih2 lagi kalau text messages ni, kalau tak ditulis dengan betul, intonasi bacaan mungkin salah bunyinya. Elakkan menggunakan tanda seru (!) sebab tu nampak macam kita menjerit / marah. Jika dihujung ayat ade lebih daripada satu noktah (...) nampak macam kita jawab sambil lewa. Contoh text message :
Pembeli : Boleh tak saya nak tukar warna biru ni jadi hijau?
Penjual : Boleh...
Nampak tak? Macam nak kata "Boleh...banyak cekadak betul la die ni. Haritu kate nak biru ni nak hijau pulak". Haaa... itulah kemungkinan yang berada dalam fikiran orang yang baca tu. Lagi satu, untuk nampak lebih professional & serious dalam urusniaga, seeloknya cakap dalam bahasa yang formal, dan elakkan menggunakan shortforms. Type je kot, bukan lenguh tangan nak kene tulis. Antara yang selalu digunakan :
sy = saya
yg = yang
x = tidak / bukan
bg =bagi / background
pls = please
dunno = don't know
...dan sebagainya lah. Memanglah tak salah. Kalau tengah SMS/WhatsApp tu mungkin boleh dimaafkan, sebab biasanya kita reply sambil on the go. Sambil berjalan ke, memasak ke, nak cepat kan? Tapi kalau e-mail atau PM di FB, macam cikgu2 ajar buat karangan kat sekolah dulu la kan. mesti ada ayat pembuka "Dear Ms You," dan hujungnya tulis "Best regards, Me". Kan sedap mata memandang.
Bukan apa, bila kita bagi a very good service to our customers, insya Allah they will recommend us to their friends & family. Dan kebarangkalian tinggi untuk diorang repeat order. That's how businesses grow. Bukan dengan menjadi salesman yang berjaya. Jual sebanyak mungkin. Tapi after sales service tu pun penting jugak. Tanya feedback, barang tu ok ke, ape yang boleh diperbaiki dan sebagainya. Customer's satisfaction tu yang sangat penting. Biar untung sikit bulan ni, untuk ganti balik barang2 yang orang tak puas hati. Insya Allah esok lusa diorang datang balik.
Once upon a time in SBUX #054 - Tengah nak mop lantai pun boleh senyum. :D |
So, jangan lupa. Lepas baca ni, senyum je k? ^_^
No comments:
Post a Comment